Gedragsregels van niveau 1 voor verzekeringsondernemingen
17.03.2014Het ‘KB van 21 februari 2014 over de gedragsregels van niveau 1’ verduidelijkt het toepassingsgebied en de draagwijdte van de gedragsregels voor verzekeringsondernemingen en verzekeringstussenpersonen, die in de artikelen 27, 28 en 28bis van de ‘wet van 2 augustus 2002 over het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten’ staan.
MiFID-gedragsregels
Maar volgens artikel 26, 3de en 4de lid van de wet van 2 augustus 2002 kan de Koning deze gedragsregels geheel of gedeeltelijk buiten toepassing verklaren voor de verzekeringsondernemingen, en voorzien in een aangepaste versie ervan.
De verzekeringsondernemingen moeten de aangepaste gedragsregels naleven vanaf 30 april 2014. De nieuwe gedragsregels gelden ook voor verzekeringstussenpersonen in zoverre die (krachtens art. 12sexies, § 1 van de wet van 27 maart 1995) de gedragsregels moeten naleven die gelden voor de verzekeringsondernemingen.
Definities
Gedragsregels gelden niet voor…
- •
-
op de verrichtingen die dienstverleners uitvoeren, als die betrekking hebben op één of meer levensverzekeringsovereenkomsten die zijn afgesloten in het kader van de 1ste of 2de pensioenpijler;
- •
-
op dienstverleners:
- -
-
als de dienstverleners hun activiteiten uitsluitend uitoefenen met het oog op het verzekeren van risico’s van hun eigen onderneming of van de groep van ondernemingen waartoe zij behoren;
- -
-
als de verzekeringsbemiddelingsdienst betrekking heeft op verzekeringsovereenkomsten waarvoor alle hiernavolgende voorwaarden zijn vervuld:
- ‧
-
de overeenkomst vergt slechts kennis van de geboden verzekeringsdekking;
- ‧
-
de overeenkomst is geen levensverzekeringsovereenkomst;
- ‧
-
de overeenkomst dekt geen enkel risico inzake burgerlijke aansprakelijkheid;
- ‧
-
de verzekeringsbemiddelingsdienst vormt niet de hoofdberoepswerkzaamheid van de personen in kwestie;
- ‧
-
de verzekering is een aanvulling op de levering van een product of de verrichting van een dienst door eender welke aanbieder, en dekt:
- •
-
het risico van defect, verlies of beschadiging van door die aanbieder geleverde goederen, of
- •
-
het risico van beschadiging of verlies van bagage en andere risico’s die verbonden zijn aan een bij die aanbieder geboekte reis, zelfs indien deze verzekering de dekking omvat van levensverzekeringsrisico’s of de risico’s inzake burgerlijke aansprakelijkheid, maar dan wel op voorwaarde dat de dekking bijkomend is aan de hoofddekking van de met de reis verbonden risico’s;
- ‧
-
het bedrag van de jaarlijkse premie is niet hoger dan 500 euro en de volledige looptijd van de overeenkomst, inclusief eventuele verlengingen, niet meer dan 5 jaar bedraagt.
Gedragsregels voor dienstverleners
Bij het aanbieden of sluiten van verzekeringsovereenkomsten of bij het aanbieden of verstrekken van verzekeringsbemiddelingsdiensten zien de dienstverleners erop toe zich op loyale, billijke en professionele wijze in te zetten voor de belangen van hun cliënten. Bij het aanbieden of verstrekken van verzekeringsbemiddelingsdiensten moeten de dienstverleners de gedragsregels naleven die zijn opgesomd in de paragrafen 2, 3 tot 5, 7 en 8, 11 en 12 van artikel 27 van de wet van 2 augustus 2002.
Bij het aanbieden of verstrekken van financiële producten of diensten moet alle aan (potentiële) cliënten verstrekte informatie, inclusief publicitaire mededelingen, correct, duidelijk en niet misleidend zijn. Publicitaire mededelingen moeten duidelijk herkenbaar zijn.
Verzekeringsbemiddelingsdienst
- •
-
zichzelf en zijn diensten;
- •
-
de soorten verzekeringsovereenkomsten die worden aangeboden, en de hierbij geldende dekkingen en voorwaarden;
- •
-
de spaar- of beleggingsverzekeringen en de voorgestelde spaar- of beleggingsstrategieën; hieronder vallen passende toelichting en waarschuwingen over de risico’s verbonden aan het sparen of het beleggen in deze producten of aan bepaalde spaar- of beleggingsstrategieën;
- •
-
de kosten en bijbehorende lasten, zodat de (potentiële) cliënten de aard van de aangeboden verzekeringsbemiddelingsdienst en van de specifiek aangeboden verzekeringsovereenkomst, en de risico’s die verbonden zijn aan de spaar- of beleggingsverzekeringen, kunnen begrijpen. Dit laat de cliënt toe om met kennis van zaken te beslissen of hij al dan niet een verzekeringsovereenkomst zal afsluiten. Deze informatie mag in gestandaardiseerde vorm worden verstrekt.
Advies over spaar- of beleggingsverzekeringen
Verzekeringsbemiddelingsdienst m.b.t. spaar- of beleggingsverzekeringen zonder advies
Wanneer de dienstverlener op basis van de ontvangen informatie oordeelt dat de spaar- of beleggingsverzekering of de verzekeringsbemiddelingsdienst niet passend is voor de (potentiële) cliënt, waarschuwt hij hem. Deze waarschuwing mag in gestandaardiseerde vorm worden verstrekt.
Als de (potentiële) cliënt ervoor kiest om geen informatie over zijn ervaring en kennis te verstrekken of als hij hierover onvoldoende informatie verstrekt, waarschuwt de dienstverlener de (potentiële) cliënt dat hij door die beslissing niet kan vaststellen of de aangeboden spaar- of beleggingsverzekering of verzekeringsbemiddelingsdienst passend voor hem is. Deze waarschuwing mag in gestandaardiseerde vorm worden verstrekt.
Dossier
Verslagen
De Koning bepaalt, op advies van de FSMA, nadere regels ter uitvoering van de in de nieuwe §§ 1, 2, 3 tot 5, 7, eerste lid, en 8 van artikel 27 van de wet van 2 augustus 2002 bepaalde gedragsregels.
Tenslotte meldt het KB van 21 februari 2014 dat artikel 28 en artikel 28bis van de wet van 2 augustus 2002 niet van toepassing zijn op de dienstverleners.